Maradnak a gondok az útdíjszedő rendszerrel

Maradnak a gondok az útdíjszedő rendszerrel Nem született konkrét megállapodás a fuvarozó vállalkozók és a kormányzat képviselői közötti tegnapi egyeztetésen az útdíj szedő rendszer átalakításának a módjáról. Emellett azt sem tudni,hogy mikortól vehetik majd igénybe a szállítási cégek azt a forgóeszköz hitelt,amelynek a folyósítását július elejére ígérte a kormány. Késik a fizetős útszakaszok átszabása is,és úgy tudjuk, hogy a kormányzat őszre halasztott minden olyan intézkedést, amely segítene orvosolni az új díjfizetési rendszer hibáit. Konkrét eredmények nélkül zárult a fuvarozók érdekképviseletei és a kormány képviselői közötti pénteki tárgyalás. A kormányzat részéről ugyanis csak ködös ígéretek hangzottak el a rendszer jobbítására - értesült lapunk. Emellett azt sem tudni, hogy a szállítási vállalkozások pontosan mikortól juthatnak majd hozzá a július elejére beígért forgóeszköz hitelhez, ami a kisebb cégeket megmenthetné az útdíjak megtöbbszöröződése miatt őket fenyegető csődtől. Emlékezetes: a kormányzat a fuvarozókkal még júniusban megkötött megállapodásában azt vállalta, hogy július elejétől fogadja be a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. a fuvarozó vállalkozók hiteligényeit a 3,5 tonna feletti súlyú járművekkel közlekedők megsarcolására ugyancsak júliustól bevezetett kilométer-arányos útdíj költségeinek finanszírozásához. A rendelkezések szerint gépjárművenként maximum egymillió forintos, egy éves futamidejű forgóeszközhitelt nyújthat a Kavosz Zrt. a közúti fuvarozók számára. A kormány azt ígérte, hogy készfizető kezességvállalással és négy százalékos kamattámogatással segíti a fuvarozók hitelhez jutását. Krisán László, a Kavosz vezérigazgatója korábban elmondta, hogy az útdíj-hitel alapvetően a kis- és középvállalkozó fuvarozókat célozza. A vállalkozó kártyát kap, amellyel módja lesz az útdíj összegét fizetni. A hitelt Bubor plusz 1,5 százalékon, jelenleg mintegy 6 százalék körül nyújtja majd a Kavosz Vállalkozásfejlesztési Zrt. A hitelezés azonban máig sem idult be, úgy tudjuk, hogy a Kavosz hibájából. Egyes hírek szerint nem kizárt, hogy a szállítási vállalkozók leghamarabb csak augusztus végén, szeptember elején juthatnak a beígért pénzügyi segítséghez. Emellett a fuvarozóknak ugyancsak a nyár végéig kell várniuk az útdíjszedő rendszer egyéb hibáinak a kijavítására is. Annak ellenére, hogy a szállítási cégek érdekképviseletei már a jövő hét közepére elkészülnek például azzal a tervezettel, amely átszabná a díjköteles útrészek hosszát. Az úgynevezett elemi útszakaszok átalakítására azért van szükség, mert számos kijelölt útrészen rendre csak néhány száz métert tesznek a meg a teherautósok, de ki kell fizetniük a teljes, - akár 15 kilométeres - szakasz igénybevételéért járó összeget. Ami napi több alkalommal és több teherautóval történő úthasználat esetén tetemes nagyságú, indokolatlanul jelentkező kiadásra növekedhet. Szakértők attól tartanak: további jelentős károkat okoz a szállítási cégeknek, hogy még hónapokig megmaradnak az új díjszedő rendszer indulásakor jelentkező gondok. Vagyis, továbbra is rosszul működik például a központi útvonal tervező rendszer, amely nem ritkán kerülő utakon vezeti át a teherautósokat kiindulási ponttól a célállomásig. Ami ugyancsak a járművek gazdáinak a pénztárcáját apasztja. Csakúgy mint az, hogy még ma is gyakoriak a félreszámlázások, és az úthasználatra jogosító úgynevezett viszonylati jegyek beszerzése is körülményes. A jelek szerint a legalább a nyár végéig megmaradnak az útdíj rendszer "tervezési hibái" is - vélik hozzáértők. Így amellett, hogy továbbra sem a megtett úttal arányos a díjfizetés, nincs utólagos fizetési lehetőség, és nem lehet változtatni a szállítási útvonalon az előre megváltott, úthasználatra jogosító úgynevezett viszonylati jegy tartalmához képest. Ez utóbbi pedig amellett, hogy alaposan megnehezíti a fuvarosok dolgát, ütközik mind a hazai jogszabályokkal, mind a nemzetközi egyezményekkel.

Óvatosan érdemes szolgáltatót választani

A szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy a szállítási cégeknek érdemes alaposan megfontolniuk, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által akkreditált több tucat járműkövetési szolgáltatást kínáló cég közül melyikkel szerződnek. Egyes társaságok esetében ugyanis előfordulnak gondok az autókba épített, a jármű útvonalának a nyomon követéséhez szükséges úgynevezett fedélzeti egységgel. Míg más társaságok esetében a jelkövetés és az elszámolás terén akadnak gondok.